Cuprins
Bogdan Boeru, un artist multivalent, cunoscut publicului atât pentru poezie și proză, dar și pentru muzica sa, revine în atenția cititorilor cu romanul Printre oameni și alte ființe bizare. Această a doua incursiune în lumea romanului, după succesul său cu Benedictiana, se dovedește a fi o explorare curajoasă a societății contemporane, marcată de provocările unei lumi post-pandemice. Romanul îmbină elemente de fantezie, realism, filozofie şi istorie, fiind o oglindă a societății contemporane prin reflecțiile la frământările și dilemele umanității în societatea actuală.
Printre oameni și alte ființe bizare
Privirea îi căzu pe oglinda de lângă pat. Un individ cu chip răvășit, sălbatic, murdar de sânge, se holba la el de acolo și preț de câteva clipe refuză să creadă că acel chip este al lui. Își trecu palmele peste față, întinzând și mai mult roșul din jurul gurii, ceea ce îl făcu pe străinul din oglindă să pară încă și mai fioros. Apoi descoperi și restul unui tablou morbid, care îi întoarse stomacul pe dos. Întreagă cameră arăta ca o scenă smulsă dintr-un film de groază. Perdelele de la geam, franjurate ca după o luptă crâncenă, erau năclăite de… Nu! Nu era doar sânge.
La prima vedere, Printre oameni și alte ființe bizare părea a fi o poveste despre o crimă misterioasă petrecută în Bucureștiul zilelor noastre, avându-l ca protagonist pe politicianul Vâlcu Voinescu. Însă, pe măsură ce mă cufundam în lectură, am descoperit că romanul este mai mult decât atât. Este o meditație asupra umanității, identității și prejudecăților care ne definesc. Protagoniștii romanului sunt oameni și ființe bizare: un nemuritor antropolog – Benone Avădanei, un automaton ticăitor (asemănător roboților lui Elon Musk), supranumit Talos, un Gigantopithecus blacki – Adam – dintr-o specie demult dispărută de pe Pământ, iubitor de muzică death metal si IT, Annamaria Gramma – tânăra asistentă care ascunde un secret teribil și o avocată supranumită Leoaica.
Aceste ființe, aparent bizare, sunt metafore ale diversității și complexității umane. Ele ne provoacă să ne întrebăm ce înseamnă cu adevărat să fii om și cum ne definim identitatea în contextul unei societăți în continuă schimbare. Crima odioasă care declanșează acțiunea romanului este doar un pretext pentru a explora limitele și prejudecățile care definesc astăzi umanul, cursul istoriei și capacitatea omenirii de a-și înțelege originile și destinul.
Romanul este plasat într-o perioadă post-pandemică, ceea ce îi conferă o relevanță acută pentru cititorii contemporani. Pandemia de COVID-19 a schimbat radical modul în care trăim și interacționăm, iar Printre oameni și alte ființe bizare reflectă aceste schimbări într-un mod subtil și profund. Prin intermediul avatarurilor lui Benone Avadanei navigăm prin diverse epoci, inclusiv în prezent, dar și prin lumea de dincolo spre inima pământului, revenind într-o lume marcată de incertitudine și anxietate, elemente care au devenit familiare pentru noi toți în ultimii ani.
Bogdan Boeru folosește contextul post-pandemic pentru a sublinia fragilitatea echilibrului dintre bine și rău și pentru a explora modul în care crizele globale pot exacerba conflictele politice și sociale. Autorul sugerează o ciclicitate istorică: primul război mondial – gripa spaniolă, urmată de al doilea război mondial și pandemie. Oare ce a urmat după pandemia recentă? “Operațiunea militară specială” a lui Putin în Ucraina. În roman, pandemia nu este doar un fundal, ci un catalizator pentru schimbări profunde în societatea din prezent.
Lumea s-a transformat, ne-a explicat ea. O balanță dreaptă nu mai înseamnă doar o recoltă bogată și savane pline cu generații de miei, iezi și viței. Sâmburii de care vor acum să-i văduvească pe oameni sunt cei ai bunului simt și ai rațiunii. În schimb, vor să însămânțeze lanuri întregi de ură, cu violență, cu minciună și după ce vor fi strâns recolta, să arunce în brazdă și boli pe care nici măcar taică-meu nu le-ar fi așezat în pithos-ul Pandorei.
O satiră politică intruzivă
Romanul prezintă o radiografie incisivă a societății contemporane, folosind o lentilă critică pentru a expune mecanismele ascunse ale puterii. Prin intermediul unor personaje care seamănă izbitor cu personaje din politica românească, Bogdan Boeru explorează dinamica socială și politică, dezvăluind fațetele întunecate ale lumii în care trăim. Ne provoacă să reflectăm asupra modului în care se construiesc și se perpetuează structurile de putere, ilustrând cum aparențele pot masca realități surprinzătoare.
Construit ca o alegorie complexă, romanul ne invită într-o călătorie prin labirinturile puterii, utilizând satira și ironia pentru a demasca ipocrizia și corupția. Personajele, deși fictive, reprezintă modele sociale recunoscute, acționând ca piese de șah într-un joc complex de manipulare. Prin intermediul lor, Bogdan Boeru oferă o perspectivă critică asupra societății contemporane, punând sub semnul întrebării valorile și convingerile noastre.
Dacă vrei să afli cât de putredă este o țară, nu te apuca să numeri scandalurile de corupție și nici să inventezi cine știe ce algoritmi prin care să stabilești gravitatea lor. Nivelul corupției dintr-o societate nu e dat de scandalurile care umplu paginile fizice sau virtuale ale ziarelor, ecranele televizoarelor și undele radio. Nivelul corupției dintr-o țară e dat de afacerile cu potențial de scandal care nu ajung în presă. Uneori, cel mai eficient și mai la îndemăna loc unde poți ascunde o asemenea lucrătură este exact în lumina reflectoarelor. Când cineva acuză, nu înseamnă neapărat că a descoperit ceva cusut cu ață albă și ține morțiș să dezgroape adevărul.
De exemplu, nemuritorul antropolog poate fi văzut că o metaforă pentru elitele intelectuale și politice care încearcă să controleze și să manipuleze cursul istoriei. Automatonul ticăitor reprezintă tehnologia și AI-ul, care joacă un rol din ce în ce mai important în viețile noastre. Adam, gigantopitecul iubitor de muzică death metal și IT simbolizează forțele culturale care contestă normele și valorile dominante.
Iar vârcolacii în roman au o conotație pozitivă, nu cum sunt prezentați în mitologie, în credința populară sau cinematografie. Vârcolacii (pricolicii, licrantropii) sunt cei care, de la începutul lumii, se luptă cu demonii, vrăjitoarele și alții asemenea din lumea de dincolo, pentru ca în lumea de aici să existe un echilibru între bine și rău.
Spiritul pământului, dându-și seama că a fost tras pe sfoară, vru să-l osândească pe lup cu cele mai groaznice cazne. Dar care lup? Cum să-l dibuie printre oameni? Atunci l-a blestemat să nu-și găsească tihna și, ori de câte ori își va trimite legiunile de supuși ca să-și recupereze semințele, el să se lepede de aparența lui umană și să le înfrunte.
Nu era nevoie de un astfel de blestem. Oricum, asumându-și rolul de lotru, dar și de salvator al vieții, lupul era conștient că paza semințelor va cădea în seama lui. Dar spiritul, totuși, l-a blestemat. De atunci, când vine vremea că oștirile tenebrelor să fure rodnicia câmpurilor și să strice acel echilibru născut din dezechilibru, lupii ies din pielea lor de om și se iau la trântă cu armatele infernale. Fără lupi, oamenii ar pieri.
Autorul își folosește experiența ca poet și eseist pentru a crea imagini puternice și evocatoare prin descrieri minuțioase ale locurilor și personajelor, iar influențele sale din muzică death metal adaugă o notă de intensitate și dramatism poveștii. Bogdan Boeru este cunoscut pentru capacitatea sa de a îmbina diferite genuri și stiluri, iar Printre oameni și alte ființe bizare nu face excepție.
Când Goebbels a emis teoria “Marii minciuni”, plecând de la ideile din Mein Kampf, practic a definit baza pe care se va construi dictatura ultranationalismului. După mai bine de șapte decenii de la sfârșitul celui de Al Doilea Război Mondial, efortul clădirii acestui edificiu întunecat continuă pe aceleași principii, altminteri diabolic de simplu. Despre ce este vorba? “Marea minciună” se bazează pe faptul că poporul are nevoie de enunțuri simple, care să conțină problema și soluția, dar care să ocolească un adevăr jenant, ce, odată rostit, ar deranja masele. O minciună spusă de mai multe ori devine, în cele din urmă, acceptată drept adevăr.
Un roman cu ecouri ale trecutului în prezent
Printre oameni și alte ființe bizare de Bogdan Boeru este un roman care oferă o perspectivă unică asupra lumii și frământărilor contemporane. Prin intermediul “oamenilor și ale altor ființe bizare”, autorul ne invită să reflectăm asupra condiției umane, a prejudecăților și limitărilor noastre și a modului în care crizele globale pot transforma societatea actuală.
Al doilea roman al lui Bogdan Boeru se dovedește o adevărată odisee a spiritului uman, în care trecutul și viitorul se întâlnesc într-o meditație profundă asupra identității și progresului. Cu un melanj spectaculos de stiluri și influențe, de la SF la roman polițist, autorul ne oferă o lectură memorabilă și provocatoare, potrivită atât pentru cei pasionați de aventură, cât și pentru cei în căutare de introspecții filosofice. Printre oameni și alte ființe bizare este mai mult decât o poveste, este o reflecție amplă asupra lumii în care trăim și a direcției în care ne îndreptăm.
Acest articol conține butoane și link-uri către librării online. Încerc să găsesc de fiecare dată cel mai bun preț pentru cărțile recomandate pentru a vă da posibilitatea să vă alegeți cât mai multe cărți. Plasând o comandă prin accesarea link-urilor de pe blog, mă ajutați să continui să vă prezint recenzii la cărți de top, cărți bestseller sau cărți care m-au impresionat și vreau să le aduc în atenția voastră. Plasarea comenzii nu modifică prețul produselor.
Pingback: Top Cărți 2025 - Dusă cu cartea
Foarte interesanta cartea. Mi-as dorii sa o citesc. Aveti idee unde o pot gasii?
Ma bucur ca ti-a plăcut. Nu știu dacă este în vreo librărie, dar o poți găsi online: accesează linkurile de mai sus! O săptămână minunată!
Nu reusesc sa deschid link-urile de la aceasta care , imi spun ca sunt expirate
Probabil este vreo eroare.
Va recomand sa o comandati de pe eMAG de aici https://bit.ly/Printre-oameni – este cel mai bun pret!