fbpx

Toti marketerii (sunt mincinosi) spun povesti | Seth Godin

Toti marketerii (sunt mincinosi) spun povesti | Seth Godin

De mult voiam sa citesc Toti marketerii sunt mincinosi spun povesti scrisa de Seth Godin, nu pentru a ma ajuta in profesie, ci pentru a afla mai multe despre publicitate si reclame. Unele reclame mi se par fascinante prin mesajul pe care-l comunica, prin povestea, adevarata sau nu, pe care a incercat sa ne-o spuna marketerul.

Seth Godin este considerat unul dintre oamenii care a schimbat felul in care gandesc si actioneaza oamenii de afaceri. Scrie despre revolutia postindustriala, propagarea ideilor, marketing, compromis, leadership si, mai ales, despre schimbare in mai toate domeniile vietii. Printre cartile scrise de el se regasesc Tribes (recenzie aici), The Dip, Purple Cow (voiam sa o citesc dar am inteles ca ideile din ea sunt putin mai vechi), Permission Marketing.

Vedem reclame la televizor, cei care il mai deschid, vedem reclame pe diverse site-uri de internet, Facebook, Instagram s.a.m.d. Toate acestea ne spun o poveste.

Povestile ne ajuta sa intelegem lumea mai usor. Povestile sunt singura metoda cunoscuta de diseminare a ideilor. Marketerii nu au inventat povestile, ci doar le-au perfectionat.

Unele povesti sunt bine spuse, altele nu. Povestile ne ajuta sa realizam mai multe lucruri, sa ne bucuram de viata. Atunci cand cumparam un produs, nu cumparam produsul in sine, ci modul in care procesul ne face sa ne simtim si povestea din spatele brand-ului. Cand marketerul imbraca produsul intr-o poveste, de fapt, ne arata ce dorinte ne poate satisface.

Este o adevarata revolutie. O sticla de vin de 5, 20 sau 500 de dolari poate fi radical imbunatatita prin folosirea unui pahar de vin relativ ieftin (si reutilizabil). […] Un pahar de 1 dolar si unul de 20 de dolari au absolut acelasi impact asupra vinului, si anume niciunul! […] Chiar conteaza ca un Porsche Cayenne de 80.000 de dolari si un VW Touareg de 36 000 de dolari sunt practic una si aceeasi masina, produsa de aceeasi fabrica? Sau ca noul tau laptop nu este mult mai rapid decat cel vechi, pe care l-a inlocuit? De ce consumatorii platesc mai mult pentru oua marcate ca necontinand antibiotice din moment ce toate gainile ouatoare sunt crescute fara antibiotice, chiar si acelea care fac oua ieftine?

Potrivit lui Seth Godin poti spune ca o povestea ta este grozava daca povestea este adevarata, contine o promisiune si aceasta este crezuta si nu se contrazice. Povestea ta grozava trebuie sa fie subtila si sa placa la prima impresie. Oamenii isi folosesc simturile pentru a placea sau nu un produs. Dar, cel mai important, povestea ta grozava trebuie sa corespunda viziunii noastre despre lume.

Pentru ca marketingul sa nu esueze, Seth Godin ne arata care sunt etapele parcurse de oamenii care au parte de succes.

Pasul 1: „Modelele si viziunea lor asupra lumii au ajuns acolo inaintea ta.”

Oamenii au deja o viziune asupra lumii care afecteaza produsele pe care vrei sa le vinzi. Si oamenii nu vor sa si-o schimbe. Doar realizand povestea in jurul acestei viziuni poti ajunge la acel grup restrans de oameni pentru ca povestea ta sa fie auzita.

Marketingul reuseste atunci cand suficient de multi oameni cu viziuni similare asupra lumii se unesc intr-un fel care le permite marketerilor sa ajunga la ei in mod eficient.

Pasul 2: „Oamenii observa doar ce este nou, abia apoi fac o presupunere.”

Seth Godin spune ca in momentul in care oamenii observa ceva nou, doar atunci incep sa faca presupuneri in legatura cu ceea ce trebuie sa se astepte in continuare. Daca nu este ceva nou, oamenii au tendinta sa-l ingnore. Oamenii primesc ceea ce se asteapta sa primeasca, pentru ca ceea ce primesc este doar o poveste in mintea lor.

Odata ce decidem sa acordam atentie unui lucru, creierul incepe sa lucreze pentru a intelege cum s-a intamplat. […] Trebuie sa vedem explicatii acolo unde nu exista pentru ca mintea noastra este prea nelinistita pentru a accepta aleatoriul. In fata comportamentului aleatoriu, oamenii isi inventeaza propriile miniciuni.

Pasul 3: „Povestea incepe cu prima impresie.”

Daca firma noastra este grozava dar produsele nu sunt, atunci nu spunem o poveste care sa prinda. Oamenii sunt capabili sa faca rationamente destul de rapid, iar odata ce au ajuns la o concluzie, se impotrivesc schimbarii ei. Prima impresie conteaza, nu primul contact.

Iata ceea ce stim: aproape fiecare decizie importanta de cumparare este luata instantaneu. Aceste decizii rapide afecteaza tot ceea ce facem, asa ca nu precupetim niciun efort pentru a le apara ulterior. Nu ai mult timp la dispozitie pentru a spune o poveste.

Pasul 4: „Marii marketeri spun povesti credibile.”

Povestea conteaza foarte mult; dar trebuie sa fie si buna, sa fie credibila. Nu utilitatea unui produs sau a unui serviciu il face pe consumator sa ia o decizie, ci povestea in care este imbracata. In era internetului trebuie sa spui o poveste de care oamenilor le pasa.

Prietene, nu ne trebuie ce vinzi tu!

Cumparam ce vrem noi.

Povestile ne permit sa ne mintim singuri. Iar aceste minciuni ne satisfac dorintele.

Pasul 5: „Marketerii autentici prospera.”

Orice marketer trebuie sa creeze o vaca mov, un produs sau un serviciu autentic si remarcabil. Trebuie sa creeze o poveste pe care oamenii sa si-o spuna cu placere, pe care sa o impartaseasca prietenilor, colegilor si necunoscutilor. Odata pacalit, clientul nu va repeta povestea ta in fata altcuiva. Clientul nu-si va schimba parerea. Daca povestea este autentica va rezista.

Singurele povesti care au succes, singurele povesti cu impact, singurele povesti care se raspandesc sunt povestile de tipul “Nu-mi vine sa cred!”. Astfel de povesti sunt nu doar repetabile, ci povesti care cer sa fie repetate.

In carte Seth Godin ne prezinta si exemple din piata marketingului prin care ne face sa intelegem de ce o poveste anume a avut succes si de ce nu. Cartea lui Seth Godin este interesanta, te indruma cu pasi mici si siguri catre o afacere de succes. Arta marketingului poate fi talentul de a spune povesti autentice intr-o lume sceptica.

Am cautat cartea pentru tine. Alege de unde vrei sa o cumperi:

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Drepturi de autor!
%d blogeri au apreciat: