fbpx

Arsa de vie | Souad, Marie-Therese Cuny

Arsa de vie - Souad, Marie-Therese Cuny

Facand comparatia intre afirmatia lui G. Calinescu “In societatea taraneasca, femeia reprezinta doua brate de lucru, o zestre si o producatoare de copii” si “ O vaca da lapte si vitei.(…) Ii vindem. Aduci banii acasa, ceea ce inseamna ca vaca face servicii familiei. Dar o fata? Ce serviciu face ea familiei? Nimic. Oile… lana. Mielul creste, face alti miei, iei din lapte si faci branza, o vinzi, aduci bani acasa. O vaca sau o oaie e mai de pret decat o fata…”Adnan – tatal lui Souad, pare ca nu este prea mare diferenta. Intr-o astfel de lume crima de onoare se transmite din generatie in generatie, desi nici in Biblie si nici in Coran nu este amintita sau acceptata. Crima de onoare o mai intalnim si in Onoare – Elif Shafak, deoarece acest tip de crime se gasesc si azi in Turcia, Iran, Irak, Pakistan, India, Iordania, Cisiordania, Israel si multe tari din Orientul Mijlociu.

Souad s-a nascut intr-un sat din Cisiordania, intr-o familie de conditie medie, in care mama ei a pastrat din cei paisprezece copii doar cinci, dintre care Souad este a treia ca varsta. In familiile arabe traditionaliste, sa ai fete nu este o onoare, desi ele muncesc ca niste sclave pentru familie, iar viata animalelor este mult mai importanta decat a lor. Toate fetele asteapta doar sa se casatoreasca si sa scape din familia abuziva, insa marea lor majoritate dau peste un sot la fel de violent cum a fost tatal lor. Accepta acest tratament doar de dragul unei “inchipuite libertati pe care o au femeile maritate” adica a umbla fara a fi insotita de cineva din familia ta, sau a merge la magazine dupa mancare. Viata unei fete nu este foarte importanta intr-o familie si poti fi ucisa chiar de mama ta atunci cand te nasti. Multe dintre aceste femei isi sufoca copiii imediat ce au vazut ca sunt fete. Atunci cand lumea vorbeste despre tine ca esti o “sharmuta” indiferent ca au dreptate sau nu, desi in Coran este amintita ca proba declaratia a trei martori barbati, sau a doua femei si unui barbat, fata este condamnata si ucisa chiar cu consimtamantul familiei sale, de catre mostenitorul familiei sau de un cumnat.

Conditia ta de fata nu-ti permite sa mergi la scoala, iar putine din fetele care sunt lasate sa mearga la scoala sunt socotite ca fiind nedemne de a se casatori. Baietii se bucura de un statut privilegiat si sunt considerati “printii casei” si pot merge la scoala sau in oras. Mostenitorul unei familiii are la fel de multa putere ca si capul familiei, insa uneori se pot ivi certuri destul de agresive intre cei doi barbati.

Ordinea in care se marita fetele dintr-o familie este una in functie de varsta descrescatoare. Fetele nu trebuie sa fie prea inaintate in varsta, iar daca a trecut peste tine varsta de 20 de ani, te poti considera o fata batrana. Astfel ca dupa casatoria surorii ei Noura, Souad asteapta ca sora ei Kainat sa fie maritata de catre parinti si apoi sa urmeze ea.

“Mama ia un voal si-l pune pe capul surorii mele, iar el vine ca un print, frumos imbracat. Se apropie de ea. Noura sta tot cu mainile puse cuminte pe genunchi, cu capul plecat sub voal, ca sa-si arate buna educatie. Se considera ca acest moment reprezinta esentialul vietii surorii mele. O privesc ca toti ceilalti si o invidiez. Totdeauna am invidiat-o ca e mai mare, ca o insoteste pe mama peste tot, in timp ce eu trudesc la grajd cu Kainat. O invidiez ca paraseste prima aceasta casa.”

Fata nu are dreptul de a-si gasi barbatul cu care vrea sa se casatoreasca, asa ca asteapta sa fie ceruta de la parintii ei, care vor accepta doar daca le convine cat aur au dat petitorii pe ea.

“Tatal meu uita sa ne spuna asta cand striga ca fetele lui nu-i aduc nici macar beneficiul pe care il are de pe urma unei mioare. Cand isi vinde o fata, el are dreptul la jumatate din aur!”

O fata trebuie sa munceasca si sa-si faca rugaciunile. Daca iese catusi de putin din cuvantul tatalui, va fi batuta fara mila. La saptesprezece ani, Souad se indragosteste de un barbat despre care nu stie mai nimic, dar care ar putea fi eroul ce o va elibera din robia tatalui ei. Visand la iubire si casatorie intr-o societate unde barbatii au toate drepturile, iar femeile doar indatoriri, ea se indreapta fara sa-si dea seama spre catastrofa. Pentru ca ramane insarcinata si isi dezonoreaza astfel familia, cumnatul ei primeste sarcina de a o pedepsi dandu-i foc. Dupa ce este tratata ca o “sharmuta – tarfa” de cadrele medicale si lasata cu arsuri de gradul trei, mama ei vine si ii aduce un pahar cu otrava din care ii spune sa bea, deoarece doar moartea ei ar putea aduce din nou onoarea familiei, iar fratele ei Assad ar putea avea probleme cu politia daca nu moare. Este oprita in ultimul moment de un doctor care ii smulge paharul cu otrava din mana, si care interzice orice vizita din partea familiei. I se spune ca si tatal ei voise sa o omoare, sau sa o convinga sa se sinucida. Onoarea unei astfel de familii este spalata doar prin crima/moarte. Daca fata supravietuieste, familia dezonorata poate fi chiar gonita din acel sat, pierzandu-si atat averea cat si identitatea.

“Exista in anumite tari, in acest moment, femei care sunt in inchisoare. Este singurul mijloc de a le pune la adapost si de a evita sa fie omorate. Dar barbatii care vor sa le omoare sunt in libertate. Legea nu-I pedepseste deloc sau il pedepseste asa de putin, incat au foarte repede mainile libere pentru a gatui, a arde, a-si razbuna pretinsa lor onoare. (…) Daca un judecatorar condamna un barbat pentru crima de onoare, ca pe un simplu asasin, acel judecator n-ar mai putea iesi niciodata pe strada, n-ar mai putea trai intr-un sat, ar trebui sa fuga de rusine pentru ca a pedepsit un <erou>.”

 Salvata de colaboratoarea unei fundatii umanitare, Terre des Hommes, care reuseste sa obtina consimtamantul familiei “pentru a muri in alta tara” si ajutata de un doctor arab scolit in Anglia, Souad ajunge in Franta, unde incepe o noua viata si unde isi va face cunoscuta povestea cutremuratoare. Deoarece era prea tanara si mult prea dezorientata in noua ei viata, cu cicatrici adanci atat corporale cat si sufletesti, isi da fiul spre adoptie familiei in care este plasata dupa ce se stabileste in Franta. Chinuita de cosmarul copilariei si al incendiului corporal, aceasta cade intr-o depresie adanca si incearca sa se sinucida.

“Oglinda reprezinta cultura, educatia, cunoasterea de sine si a altora. De exemplu, daca ma uit intr-o oglinda , imi spun “Ce mica esti!”. Fara oglinda, as umbla fara sa-mi dau seama de acest lucru, cu exceptia cazului in care as fi alaturi de cineva inalt.”

Dupa ce urmeaza timp de un an un tratament de specialitate, reuseste cu ajutorul salvatoarei ei, Jacqueline, sa-si spuna povestea lumii intregi si sa le spuna, si celor doua fiice despre chinurile ei. Reuseste sa reia legatura cu fiul ei si sa-l prezinte noii familii, care-l accepta imediat si se muta alaturi de ei. Astfel Souad schimba destinul copiilor ei si al nepotilor care vor urma.

“Daca as fi trait acolo, as fi devenit normala ca si mama mea, care si-a sufocat proprii copii. Poate ca mi-as fi ucis fiica. Poate ca as fi lasat sa fie arsa. Acum gasesc ca este monstruos! Dar daca as fi ramas acolo, as fi facut la fel. ”

Poti cumpara cartea dand click pe unul din link-urile de mai jos

2 thoughts on “Arsa de vie | Souad, Marie-Therese Cuny”

    1. Buna, Premiul concursului este cartea Copilaria fermecata de Ioana Trif. Nu este o carte la alegere 🙂

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Drepturi de autor!
%d blogeri au apreciat: