Zen dincolo de mindfulness | Jules Shuzen Harris
Zen dincolo de mindfulness | Jules Shuzen Harris

Zen dincolo de mindfulness | Jules Shuzen Harris

Înainte de a intra în subiectul cărții Zen dincolo de mindfulness ar trebui să explicăm cei doi termeni, pentru că de multe ori se face asocierea lor deși sunt diferiți. Zen este un curent al budismului Mahayana, iar cuvântul înseamnă intuiție sau meditație. Zen are ca scop educarea unei anumite conduite într-o tehnică specială de meditație filosofică, menită să stimuleze concentrarea gândirii. Mindfulness este un tip de meditație în care te concentrezi pe a fi intens conștient de ceea ce simți în acest moment, fără interpretare sau judecată.

Diferența dintre cele două ar fi viziunea spre care se îndreaptă fiecare. Pe când Zen se îndreaptă către meditația filosofică, Mindfulness este meditația care se îndreaptă către sentimentele prezente, focusarea pe simțuri.

Istoria Zen

Timp de mai multe secole, practica Zen consta în planificarea fiecărei acțiuni și transformarea ei într-un ritual. Stilul acesta presupunea simplitate și concentrare. Munca trebuia îmbinată cu relațiile și activitățile de zi cu zi, dar și cu grijile cotidiene. Deși pare simplu, practica acestui lucru necesită muncă.

Practica ar trebui să fie cale de a te pregăti pentru a face față tuturor acestor aspecte ale vieții, nu pentru a te refugia din calea lor.

Ceea ce vrea Jules Shuzen Harris să sublinieze, este aducerea acestui proces în viața de zi cu zi, integrarea lui și nu refugiul de problemele cotidiene. Cred că acesta este și rolul acestor cărți, să te învețe cum să integrezi teoria în practică. Folosirea meditației pentru depășirea unei crize sau pentru anumite momente când aceasta ar fi un ajutor folositor.

Mindfulness pentru orice problemă

Jules Shuzen Harris ne atrage atenția că mindfulness este vândut ca un panaceu universal și tehnica se abate de la originile ei. În loc să fie folosită ca o transformare a modului de gândire și de a trai, tehnica este folosită pentru rezolvarea tuturor problemelor. Doar persoanele naive pot crede că un moment de conștientizare te poate scăpa de alegeri greșite pe viitor. Este omenesc să ne confruntăm cu probleme zilnice, cărora să nu le găsim rezolvare.

Problema devine mai gravă atunci când meditația este folosită de persoanele cu probleme mentale și duce la căderi nervoase și uneori chiar la sinucidere. Acestea găsesc o anumită liniște, ușurare și consideră că au găsit răspunsul pentru toate problemele.

Uneori, asemenea oameni abandonează terapia sau medicația deoarece consideră că Zazen e suficient și află prea târziu că meditația nu este un panaceu. În alte situații, cei care se avântă într-o practică intensă pierd contactul cu realitatea sau devin incapabili să integreze în viața cotidiană acel moment de grație.

Înțelegerea greșită a acestui concept duce la abaterea de la filosofia și etica budistă, și induce în eroare practicanții. Practicanții simt nevoia de conectare spirituală și de căutare a spiritualității. Atunci când nu găsesc ceea ce caută, cad în vicii și shopping compulsiv, doresc umplerea acelui spațiu gol.

… oamenii preferă să facă față durerii prin evitare și reprimare (adesea, în forma blazării) mai degrabă decât să pornească pe calea procesului dur al confruntării, înțelegerii și depășirii cauzei suferinței.

“Ocolirea spirituală se infiltrează perfect în obișnuința noastră comună de a ne îndepărta de ceea ce este dureros, precum un analgezic puternic care are efecte secundare minore.” Robert Augustus Masters

Este greșită înțelegerea preceptelor budiste care se refera la a renunța la pofte și de a fi prezent în propria viață, detașându-te emoțional de lume. Acest lucru duce la indiferență față de propria suferință și nu înțelegerea ei în profunzime. Avem nevoie de cauză pentru a trata efectul și nu doar de diminuarea efectului suferinței.

Harta minții

Nu ne-am fi imaginat vreodată că mintea noastră este ca o hartă sau ca mai multe. Personal, îmi închipui creierul ca pe un mare labirint. Cu toate acestea, hărțile minții conțin instrumente care ajută la aflarea cerințelor și răspunsurilor pe care mintea noastră le procesează intens. Este foarte ușor ca un practicant să fie sabotat spiritual de propria minte. Renunță la practică, deoarece a apărut ceva nou care să-i aducă noi soluții pentru fricile pe care le are, fără a mai fi nevoie de meditație, de ceva static.

Focusarea pe simțuri duce la detensionarea corpului și renunțarea mai ușoară la atașament, dar și mai mult control asupra lor. Atunci când suntem în repaus, în meditație, vom observa că problema nu se află în prezent, ci are rădăcini mai adânci în subconștientul nostru.

Când suntem în repaus, devenim foarte intimi cu sentimentele noastre, ne scufundăm în ele.

Atunci când ne înțelegem problemele și emoțiile, accesăm căi mult mai profunde de înțelegere a lor. Renunți la minte și la corp și devii prezent. Atunci atingi starea samadhi, cea care îți aduce calmul și fericirea.

Aceasta și multe alte învățături budiste le găsiți în cartea Zen dincolo de mindfulness pentru o lectură mult mai profundă a conceptului de Zen.

Mulțumesc, Editurii For You pentru exemplar!

Am căutat cartea pentru tine. Alege de unde să o cumperi:

80 / 100

Lasă un răspuns

Drepturi de autor!

%d blogeri au apreciat: