fbpx

Cartea tibetana a vietii si a mortii | Sogyal Rinpoche

Cartea tibetana a vietii si a mortii. Editie aniversara - Sogyal Rinpoche

Se spune că fiecare carte pe care o citești, apare în viața ta la momentul potrivit. În această călătorie pe care am început-o în incursiunea învățăturilor tibetane, am descoperit învățături pline de înțelepciune și de actualitate. Cartea tibetana a vietii si a mortii este un manuscris valoros, care îți dezvăluie atât cum trebuie privită și trăita viața, dar și cum trebuie privită moartea.

Conștientizarea trăirii momentului prezent pe care atât scrierile budiste cât și cele creștine o amintesc tot mai des, are ca finalitate o viață mai fericită și mai împlinită. Ieșind de sub incidența trecutului, dar și de sub grija pentru viitor, omul se va simți eliberat și va trăi intens. Prin credința că fiecare moarte este urmată de renaștere, omul va putea depăși starea de frică și se va concentra doar pe lucrurile pe care le poate face doar în această viață. Zi de zi muncim până la epuizare dorind să facem cât mai multe. Trăim ca și cum nu am muri niciodată, dar uităm să ne bucurăm de roadele muncii noastre, uităm să ne bucurăm de prezent.

Ne trăim viața într-o luptă intensă și plină de neliniște, într-un vârtej al grabei și agresiunii, în competiție, cramponare, posesiune și realizare, împovărându-ne întotdeauna cu activități și preocupări neesențiale.

O modalitate de a conștientiza prezentul este meditația. Meditația ne aduce mintea acasă, în interiorul ființei noastre și ne conectează cu ea.

Meditația este modalitatea de a ne regăsi pe noi înșine, prin care putem avea cu adevărat experiență și gustul ființei plenare, dincolo de tendințele obișnuite.

Meditația presupune să ne oprim din lucrurile pe care le facem mecanic, să apăsăm pe un buton de stop imaginabil, dar care ne va duce într-o stare de liniște, într-un loc unde competiția a luat sfârșit și unde ne putem debarasa de tot ceea ce ne agită zilnic. Chiar dacă considerăm că nu suntem pregătiți pentru a medita, învățătura budistă ne arată că putem lucra cu mintea pentru a deveni “maleabilă și flexibilă”. Secretul constă în exersarea și obișnuirea minții într-o anumită stare de relaxare.

Consacră-ți mintea în meditație scopului eliberării de iluzie și vei constata că în timp, cu răbdare, disciplină și pregătire corectă, mintea va începe să se dezlege și să-și cunoască beatitudinea și limpezimea esențială.

Să-ți antrenezi mintea nu înseamnă să pui presiune asupra ei sau “spălarea creierului”. Trebuie înțeles modul ei de funcționare, iar acest lucru se poate face prin studiul învățăturilor spirituale și prin cultivarea stării de relaxare prin meditație.

Dacă elefantul minții este strunit din toate părțile cu funia atenției, orice frică dispare și se ivește fericirea desăvârșită.

Deoarece în minte își au obârșia toate fricile și nemăsuratele dureri.

Utilizarea unei practici spirituale ne ajută atât să ne dezvoltăm personal, spiritual, dar și să ne construim o viață sănătoasă și mai lungă.

Orice practică spirituală vom face, întrucât ea acumulează merite, ne va ajuta să ne păstrăm sănătatea și să ne prelungim viața. Un bun practicant, prin inspirația și puterea practicii sale, ajunge să se simtă plenar din punct de vedere psihologic, emoțional și spiritual, și aceasta este deopotrivă cea mai bună sursă de vindecare și cea mai puternică protecție împotriva bolilor.

Cea de-a doua parte a cărții aprofundează conceptul de moarte prin care se încearcă o schimbare a mentalității omului asupra acestui aspect. Viața este o succesiune de nașteri și de morți, însă pentru a ajunge la iluminare trebuie să trăim aceste vieți cu folos, iar învățăturile dobândite în una din vieți ne pot folosi atunci când vom renaște.

Examinarea morții nu trebuie să fie ceva înfricoșător sau morbid. Contemplarea morții vă va oferi un sens mai profund a ceea ce numim renunțare. Această renunțare la care veți ajunge are în ea atât tristețe cât și bucurie: tristețe fiindcă vă dați seama de zădărnicia vechilor voastre feluri de a fi și bucurie datorită viziunii mai largi care începe să se dezvăluie când sunteți capabili să le schimbați.

Chiar dacă nu ne aflăm noi înșine în situația în care primim vestea morții noastre peste ceva timp, putem cultiva compasiunea și înțelegerea pentru cel care se află în suferință. Acesta are nevoie să i se arate o iubire necondiționată, înțelegere și depășirea momentelor în care devine furios pe cei care rămân în viață. Priviți-l ca pe o persoană asemeni vouă, cu nevoi și dorințe. Nu-l compătimiți și nu vă tânguiți în prezența lui. Arătați-i cât de mult contează prezența lui în viața voastră și faptul că fiecare moment trăit este plin de însemnătate. Sunteți două persoane care împărtășesc aceeași frică de necunoscut, momente triste sau fericite.

Cea de-a doua metodă este să vă puneți în locul lui, întrebându-vă: “De ce aș avea nevoie în primul rând?” observând că fiecare își dorește să fie acceptat și iubit.

… oamenii foarte bolnavi tânjesc să fie atinși, să fie tratați ca niște oameni normali și nu ca niște boli.

Făcând o comparație între compasiune și milă, Sogyal Rinpoche ne arată că mila își are rădăcinile în frică și într-un sentiment de aroganță, sau de infatuare “bine că nu sunt eu acela”, pe când compasiunea este un sentiment nobil și măreț. Să ai compasiune pentru toate ființele înseamnă să le vezi suferința egală, înseamnă să-i respecți pe toți și să nu te simți nici superior, nici inferior lor.

Așa că prima reacție la vederea suferinței cuiva nu este să simți milă, ci o profundă compasiune. Simți pentru acea persoană respect și chiar recunoștință, fiindcă știi că toți cei care, prin suferința lor, te îndeamnă să-ți dezvolți compasiunea, îți fac unul din cele mai prețioase daruri, căci te ajută să-ți dezvolți calitatea de care ai cea mai mare nevoie pe calea spre iluminare.

În Tibet se crede că persoanele care cerșesc sau suferă și care trezesc în tine compasiune, sunt entități buddhase care te vor ajuta să atingi acea stare superioară de “buddhaitate”.

Să privim moartea ca pe un nou început, un început în care ni se oferă șansa de a rezolva chestiuni pentru care nu am primit răspuns în viața anterioară. Suntem niște ființe superioare care pot atinge starea de iluminare, de înțelegere a mersului lumii și a lui Dumnezeu.

Multumesc pentru exemplar, Editura Herald!

Am cautat cartea pentru tine. Alege de unde vrei sa o cumperi:

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: