Cuprins
În volumul Schimbarea, Chip Heath și Dan Heath explorează conflictul dintre mintea rațională și cea emoțională, care stă adesea în calea schimbării. Autorii prezintă povești surprinzătoare despre cum oameni obișnuiți au depășit această tensiune interioară pentru a obține rezultate remarcabile. Printr-o combinație captivantă de cercetare și povestiri, autorii ne arată că schimbarea de succes urmează un tipar clar, pe care îl putem aplica pentru a face schimbările care contează cu adevărat pentru noi.
Pe măsură ce conștientizăm ceea ce este moral, este firesc să ne dorim să ne schimbăm comportamentele pentru a reflecta această nouă conștiință. Autorii subliniază că pentru a reuși să ne schimbăm, avem nevoie de direcții clare și simple, motivații care să ne satisfacă emoțional și un mediu care să ne susțină. Prin aplicarea acestor principii, poți realiza schimbări semnificative în viața ta și a celor din jurul tău.
Călărețul și elefantul
Autorii folosesc trei componente esențiale pentru a realiza schimbarea: componenta situațională, cea rațională și cea emoțională. Prin această metaforă, Călărețul (partea rațională) încearcă să ghideze Elefantul (partea emoțională) pe calea către obiectivul dorit: călărețul vrea un corp de invidiat în perioada verii, dar elefantul vrea acel meniu de la McDonalds. Călărețul vrea o schimbare la locul de muncă, dar elefantul este obișnuit cu confortul existent.
Astfel că, pe lângă componenta situațională, schimbarea necesită implicarea călărețului, care analizează și face strategii, dar voința sa de a controla elefantul este limitată, iar tendința de a analiza excesiv poate fi contracarată prin stabilirea unor obiective clare și a unor pași concreți. Totuși, schimbarea implică și elefantul, care ne ghidează instinctele și dorințele. Prin crearea unui mediu de susținere, stabilirea unor obiective clare și acționabile și apelând la emoțiile noastre, putem realiza schimbarea mult dorită.
Tensiunea duelului este surprinsă cel mai bine de o analogie folosită de psihologul Jonathan Haidt de la Universitatea din Virginia în minunata sa carte The Happiness Hypothesis (Ipoteza fericirii). Haidt spune că latura noastră emoțională este un Elefant și că latura noastră rațională este Călărețul acestuia. Cocoțat pe elefant, călărețul ține hățurile și pare să fie seful. Dar controlul călărețului este înșelător, întrucât călărețul este mult mai mic în comparație cu elefantul. De fiecare dată când elefantul de șase tone și călărețul nu sunt de acord în privința direcției în care ar trebui să meargă, călărețul pierde. Este învins fără drept de apel.
Direcționați călărețul
Pentru a realiza schimbarea, este esențial să direcționam Călărețul spre soluții concrete și să evităm analizarea excesivă, care îl poate paraliza. Un mod eficient de a face acest lucru este identificarea părții bune a lucrurilor și generarea unui plan de acțiune pentru schimbare. În loc să ne concentrăm pe probleme, ar trebui să analizăm soluțiile care au apărut în mod natural. Studiile arată că oamenii au tendința de a acorda mai multă atenție evenimentelor negative decât celor pozitive, ceea ce împiedică schimbarea.
Atunci când călărețul vede că lucrurile merg bine, nu stă să se gândească prea mult la ele. Dar atunci când lucrurile merg prost, redevine brusc atent și începe să-și pună la treabă aptitudinile din sfera rezolvării de probleme. Așa că atunci când copiii dumneavoastră iau note de 9 și 10, nu vă bateți prea mult capul cu ele. Dar atunci când iau un 5 sau un 4, treceți la fapte. Este ciudat dacă stați să vă gândiți, nu-i așa?
În momentele de schimbare, suntem adesea copleșiți de alegerile pe care trebuie să le facem, ceea ce poate duce la incapacitatea de a lua decizii și la menținerea situației existente. Evaluarea opțiunilor consumă energie mentală, iar ambiguitatea în luarea deciziilor generează anxietate. De aceea, este ideal să conturăm directive clare și simple pentru a schimba comportamentul, pentru că o soluție complexă obosește Călărețul și sperie Elefantul. Oamenii răspund mult mai bine la instrucțiuni simple și clare, mai ales în perioadele de schimbare.
Pentru a evita analizarea excesivă pe care vrea să o realizeze Călărețul, este important să avem un scop clar și emoțional. Un obiectiv pe termen scurt sau mediu, încărcat emoțional, va direcționa Călărețul și va atrage Elefantul. Dacă nu există un scop emoțional atrăgător, un obiectiv clar, alb-negru, poate fi a doua cea mai bună opțiune. De exemplu, în loc de „mănâncă mai puțin” (ambiguu), este mai util un obiectiv alb-negru, cum ar fi „nu mai mânca după ora 20”. Este esențial să combinăm obiectivul cu acțiuni esențiale astfel încât Călărețul să poată analiza eficient și să ne ghideze spre schimbarea dorită.
Pentru a crea schimbarea, avem nevoie de o imagine inspirațională și vie a viitorului apropiat care arată ce este posibil. Acest lucru ajută Călărețul să aplice punctele sale forte pentru a găsi calea spre destinație, în loc să se piardă în analiză. Obiectivele SMART (obiectivele Specifice, Măsurabile, Abordabile, Relevante și încadrate în Timp) te ajută să stabilești ținte clare și relevante, dar le lipsește răspunsul emoțional.
Obiectivele alb-negru pot fi soluția pentru potențialul de inacțiune sau pentru rezistența tăcută care poate încetini sau sabota inițiativa de schimbare. Combinarea unui obiectiv pe termen lung cu mișcările critice pe termen scurt și cu un scenariu comportamental, este crucială. Nu trebuie să ne obsedeze mijlocul procesului, deoarece va arăta diferit odată ce ajungem acolo. Avem nevoie de un început și un final puternic pentru a ne pune în mișcare.
Printre alte calități, călărețul este un vizionar. Este dispus să facă sacrificii pe termen scurt pentru câștiguri pe termen lung (motiv pentru care se luptă atât de des cu elefantul, care preferă de regulă recompensele imediate). El este și un tactician inteligent – dați-i o hartă și se va ghida după ea fără probleme. Dar am văzut, de asemenea, o mulțime de dovezi ale defectelor călărețului: rezervele sale sunt limitate de energie, paralizia care-l cuprinde când este pus în fata ambiguității și alegerii și faptul că se concentrează necontenit pe probleme, nu pe soluții.
Motivați elefantul
Pentru a realiza schimbări eficiente, este esențial să abordăm procesul prin modelul vedem-simțim-schimbăm, care implică emoții și percepții, în loc de tradiționalul analizăm-gândim-schimbăm. Emoțiile, atât pozitive cât și negative, joacă un rol crucial în schimbare. Emoțiile negative, precum frica și furia, determină reacții rapide și sunt utile în evitarea riscurilor, în timp ce emoțiile pozitive, cum ar fi curiozitatea și bucuria, lărgesc perspectiva și favorizează adaptarea la situații noi.
Majoritatea schimbărilor din viața noastră sunt ambigue și în evoluție, astfel că beneficiem cel mai mult de pe urma emoțiilor pozitive. Liderii de succes știu să apeleze atât la Călăreț, cât și la Elefant atunci când vor să inspire schimbarea, folosind argumente logice și date concrete, dar și povești și apeluri emoționale pentru a crea o motivație puternică și de durată în echipa lor.
Pentru a motiva Elefantul, este eficient să reducem percepția distanței până la obiectiv, arătând că o parte din drum a fost deja parcursă. De exemplu, cercetările arată că oamenii sunt mai motivați să completeze un card de fidelitate dacă acesta are cel puțin o ștampilă, comparativ cu unul fără nicio ștampilă, chiar dacă ambele necesită același număr de ștampile pentru a fi completate. Stabilirea unor pași mici și ușor de atins oferă un impuls suplimentar de motivație. Aceste succese timpurii sunt esențiale pentru a cultiva speranța și a menține motivația. Progresul vizibil și recompensele frecvente întăresc angajamentul și încrederea în procesul de schimbare.
O altă strategie eficientă este creșterea sentimentului de mândrie și încredere în propriile forțe prin apel la identitate și valoare. Deciziile bazate pe identitate sunt mai emoționale și se aliniază cu modul în care ne percepem pe noi înșine și valorile noastre. Este foarte important să încurajăm o mentalitate de creștere, în care abilitățile sunt percepute ca fiind flexibile și dezvoltate prin efort și practică constantă. Persoanele cu această mentalitate acceptă mai ușor eșecurile și le văd ca pe o parte naturală a procesului de învățare și schimbare. Complimentele care laudă efortul în loc de abilitate încurajează această mentalitate și conduc la o abordare mai optimistă și perseverentă față de provocări.
Pentru a înfrunta schimbările mari și ambigue, trebuie să ne bazăm pe emoții pozitive și să încurajăm deschiderea minții, creativitatea și speranța. Setarea unor obiective clare și emoțional atrăgătoare, combinată cu pași mici și realizabili, furnizează un cadru în care atât Călărețul, cât și Elefantul pot coopera eficient pentru a atinge schimbarea dorită. Acest proces implică și acceptarea eșecurilor ca pe oportunități de învățare și ajustare, menținând o perspectivă optimistă și constructivă asupra progresului.
Principala problemă a schimbării este să ne asigurăm că elefantul continuă să avanseze. Călărețul are nevoie să fie îndrumat într-o direcție, în timp ce elefantul trebuie motivat. Și am văzut deja că sentimentele sunt sursa motivației: cunoașterea nu este suficientă pentru a motiva schimbarea. Dar motivația depinde și de încredere. Elefantul trebuie să creadă că este capabil să ducă schimbarea până la capăt. Și există două căi prin care putem dezvolta încrederea oamenilor astfel încât să se simtă mari, pe lângă provocarea cu care se confruntă. Putem micșora schimbarea, sau îi putem ajuta pe oameni să se dezvolte (preferabil, ambele).
Modelați drumul
Adaptarea mediului și dezvoltarea de obiceiuri trainice care să sprijine comportamentele dorite sunt necesare pentru a se produse schimbarea. Unul dintre cele mai comune erori este atribuirea problemelor oamenilor în loc să analizăm situația. Într-un studiu privind comportamentul alimentar irațional, cercetătorii au constatat că participanții au consumat cu 53% mai mult popcorn atunci când li s-a dat un recipient mai mare; ei au concluzionat că, pentru a reduce consumul de popcorn, trebuie doar să li se dea oamenilor recipiente mai mici. Este adesea mai ușor să modificăm contextul (de exemplu, să oferim recipiente mai mici) decât să schimbăm direct comportamentele oamenilor.
Obiceiurile sunt comportamente automatizate care pot fi benefice sau dăunătoare. Formarea unor obiceiuri bune pentru a ajunge la obiectivele dorite poate ocoli atât analiza exagerată a Călărețului, cât și emoțiile puternice ale Elefantului. Un mod eficient de a iniția un nou obicei este utilizarea declanșatorilor de acțiune, adică să pregătești dinainte o decizie astfel încât să nu mai fie nevoie să te gândești prea mult la ea atunci când vine momentul. De exemplu, planificarea mersului la sală imediat după ce duci copiii la școală crește probabilitatea de a acționa, deoarece decizia este deja luată.
Pentru a implementa comportamente noi într-un grup, este esențial să combinăm toate strategiile: să direcționăm Călărețul cu obiective emoționale puternice și instrucțiuni clare, să motivăm Elefantul prin adoptarea unei noi identități și să modelăm calea pentru a susține schimbarea. Studiile arată că suntem influențați de comportamentele celor din jurul nostru, astfel că o metodă simplă de a induce schimbări este să subliniem comportamentele majorității. Dacă majoritatea oamenilor depun rapoartele la timp, evidențierea acestui fapt poate reduce numărul întârzierilor, deoarece nimeni nu dorește să fie ultimul.
Există totuși un lucru pe care îl putem spune cu toată încrederea: atunci când schimbarea reușește să se producă, ea are tendința să urmeze un tipar. Oamenii care fac schimbări au instrucțiuni clare, sunt puternic motivați și au un mediu care-i susține. Cu alte cuvinte, atunci când schimbarea reușește, reușește deoarece călărețul, elefantul și drumul s-au pus de acord și o susțin la unison.
Schimbarea – Cum să schimbi lucrurile atunci când este dificil
Schimbarea nu este un eveniment, ci un proces care necesită persistență și adaptare continuă. Pe măsură ce mici schimbări se acumulează în schimbări mari, inerția va trece de la rezistență la schimbare la susținerea acesteia. Oamenii care reușesc să se schimbe au o direcție clară (Călărețul), motivație amplă (Elefantul) și un mediu de sprijin (Calea).
Schimbarea este un proces continuu și trebuie să fie susținută pe termen lung pentru a obține rezultatele dorite. Dacă oferim întăriri pozitive constante pe parcursul schimbării, creștem probabilitatea de succes. Dacă schimbarea este planificată bine, ar trebui să devină puțin mai ușoară, deoarece pașii ulteriori vor beneficia de pe urma impulsului și motivației pașilor anteriori. Recunoașterea și sărbătorirea primului pas pe calea schimbării și recompensarea fiecărui mic progres sunt cheia pentru a menține elanul.
Acest articol conține butoane și link-uri către librării online. Am încercat să găsesc cel mai bun preț pentru cărțile recomandate pentru a vă da posibilitatea să vă alegeți cât mai multe cărți. Plasând o comandă prin accesarea link-urilor de pe blog, mă ajutați să continui să vă prezint recenzii la cărți de top, cărți bestseller sau cărți care m-au impresionat și vreau să le aduc în atenția voastră. Plasarea comenzii nu modifică prețul produselor.