Cuprins
Despre Diana am mai scris și în Ce am învățat despre mine din blogging? Este omul cu idei multe și de calitate, omul care tinde spre perfecțiune cu orice preț. Face blogging de calitate și primește aprecierile pe măsură. Are 2 bloguri: De-ale Dianei și Illusion’s Street.
Bună, sunt Diana și sunt o cititoare avidă! Da, sunt unul dintre acei idealiști care sunt ferm convinși că lectura poate face lumea mai bună, așa că citesc orice-mi cade în mână. Am o pasiune neînțeleasă de a citi etichete. Însă, evident, cel mai mult îmi place să citesc cărți fie ele de ficțiune, fie de non-ficțiune.
Despre etichete nu ar fi multe de zis, iar despre cărțile de ficțiune am scris mult prea mult. Așa că azi, m-am gândit să onorez invitația Anei Maria scriind un articol despre acele cărți non-ficțiune care m-au inspirat să fiu o versiune mai bună a mea. V-am făcut curioși? Bun, să începem atunci!
Pentru început: ce fel cărți non-ficțiune citesc?
Non-ficțiunea e un domeniu livresc foarte vast, deși am fi tentați să credem ca fiind constrânsă de limitele realului (spre deosebire de ficțiune) nu e chiar așa. În non-ficțiune intră multe tipuri de texte:
Desigur, lista nu e una exhaustivă, dar acestea cred că sunt cele mai importante genuri. Dintre acestea, eu citesc cu precădere: psihologie (mai ales aplicată), dezvoltare personală, cărți de marketing (în special zona de content marketing și storytelling aplicat în acest domeniu) și cărți despre teoria scrisului.
Ce tip de cărți de psihologie citesc? Care sunt preferatele mele?
Îmi plac mai ales cărțile de psihologie aplicată, dacă le post spune așa. Călăul dragostei și alte povești de psihoterapie – cartea în care Irvin D. Yalom a scris despre poveștile a zece dintre pacienții săi care se luptau cu durerea existențială, m-a scos dintr-o zonă destul de neagră. M-a ajutat să realizez că trebuie să mă iubesc ceva mai mult și să nu mă mai adâncesc în abisul unor dezamăgiri din… ceva ce numai dragoste nu a fost.
Apoi, evident, sunt cărțile Aurorei Liiceanu. Nu cred să am o preferată, dar dacă ar fi să numesc două care m-au inspirat, acelea ar fi: Patru femei, patru povești și Supuse sau rebele. Două versiuni ale feminității. În ele sunt puse sub lupă poveștile de viață ale unor femei faimoase, dar, de fapt, în aceste disecții psihice ne regăsim toate.
Cărți dezvoltare personală care chiar m-au ajutat
Trecând acum în sfera dezvoltării personale, trebuie să recunosc că o vreme am fugit de ele. Asta pentru că, la un moment dat, cineva mi-a pus în mână o carte care mi s-a părut… spălare pe creier pură. Dar, apoi a apărut în viața mea curiozitatea de a citit cartea lui Mark Manson: Arta subtilă a nepăsării. Așa, am aflat nu doar că am desconsiderat unele cărți geniale datorită unei singure cărți, ci și că sunt mult prea exigentă cu mine și ar fi cazul să fiu mai degajată (dar, știți, e greu să fii un overachiever).
Însă, de departe cartea care m-a ajutat cel mai mult a fost Grit de Angela Duckworth. Am învățat de aici despre adevărata cheie a succesului: pasiunea și perseverența, despre reziliența mentală, despre cum ne stabilim obiective, despre feedback și chiar am notat și sfaturi de parenting pentru atunci când va fi cazul. E o carte pe care o recomand mereu cu tot dragul.
Alte cărți din această categorie care m-au inspirat: Focus a lui Daniel Goleman și Atomic Habits de James Clear. Prima vorbește despre dezvoltarea și importanța atenției, iar cea de-a doua despre formarea obiceiurilor pentru a deveni mai eficienți. Practic, sunt două cărți ce ne ajută să devenim versiuni mai bune ale noastre.
Cărți despre marketing, storytelling și teoria scrisului pe care le recomand tot timpul
Totuși, când vine vorba de cărți non-ficțiune, preferatele mele sunt cele legate de marketing, storytelling și teoria scrisului. Poate pentru că aceste domenii mă fascinează.
Aș putea vorbi ore în șir despre aceste cărți. De pildă, pentru creatorii de conținut începători recomand Content Rules – o carte care explică foarte bine ABC-ul meseriei (păcat că nu este și tradusă în română).
Când vine vorba de storytelling, cea mai bună carte pe care am citit-o este Winning the Story Wars de Jonah Sachs. Din fericire, această carte are și o versiune în limba română: Războiul poveștilor. Mi se pare o resursă extrem de utilă nu doar pentru cei ce creează reclame, fac content marketing, ci pentru toți cei care activează în domeniul comunicării. Până la urmă, poveștile sunt cheia reușitei în multe domenii!
Și, referindu-mă strict la scris, am două recomandări, ambele în limba engleză. Prima: The Making of a Story de Alice LaPlante – un adevărat manual: conține teorie și exerciții atât pentru scriitorii de ficțiune, cât și pentru scriitorii de non-ficțiune. A doua: Nobody Wants to Read Your Sh*t de Steven Pressfield: o carte din care putem învăța multe din experiența autorului în scrierea de scenarii de film, cărți, reclame și multe altele.
Dar, scriem…. însă trebuie să și promovăm. Cartea lui Derek Thompson, Creatorii de hit-uri, ne explică mecanismele din spatele lansării unui hit în orice domeniu. E o carte ce ar trebui citită de oricine, măcar pentru cultura generală, dacă nu pentru aplicare. E un must-read care se citește cât ai clipi și care aduce multă valoare oricui.
În loc de încheiere
Lista mea se încheie aici. Sper că ați găsit măcar un strop de inspirație! Îi mulțumesc Anei-Maria pentru găzduire și vă urez tuturor lecturi plăcute și utile!
<3 Diana.
Mulțumesc mult pentru găzduire ❤️ Sper ca lista mea să inspire!
Cu drag, Diana! Te astept oricand vrei tu 🙂
❤️
Tare faină lista. Mă interesează să citesc “Grit”.
Îți recomand cartea, e foarte utilă
Pingback: 10 cărți pe care le-aș reciti și încă una - De-ale Dianei
Pingback: Sunt Vulnerabilă și Sunt Mândră De Asta! (Guest Post - Diana Gole) - Lady In Black 2021