fbpx

Secretele succesului in era digitala | Dale Carnegie, Brent Cole

Secretele succesului in era digitala | Dale Carnegie, Brent Cole

Inainte de a citi aceasta carte te intrebi daca lectiile lui Dale Carnegie mai sunt de actualitate, mai ales daca el a conceput aceste invataturi acum jumatate de secol. Pentru ca principiul relatiilor dintre oameni nu se schimba, indiferent de perioada in care traim, pentru ca “relationarea cu oamenii este, probabil, cea mai mare problema pe care o aveti de infruntat”, asa cum afirma insusi Dale Carnegie.

Brent Cole este cel care a regandit principiile transmise de Dale Carnegie in cartea How to Win Friends and Influence People, aparuta initial in 1936. A incercat sa dovedeasca faptul ca invataturile acestuia sunt in continuare relevante, chiar daca in prezent comunicam mult mai mult si cu o viteza mult mai mare.

Citind aceasta carte va va ajuta sa ganditi altfel, sa aveti noi viziuni si noi ambitii, sa puteti comunica mai usor si sa va faceti prieteni rapid si usor, sa va cresteti influenta, prestigiul si capacitatea de a duce lucrurile la bun sfarsit. Cum sa fiti un vanzator mai bun, sa fiti un lider mai eficient; va ajuta sa gestionati plangerile, sa evitati argumentele, dar sa mentineti relatiile cu oamenii mai netede si mai placute.

Pentru a reusi in relatiile cu oamenii nu trebuie sa-i judecam si sa-i criticam, pentru ca o data criticati, oamenii vor deveni defensivi si vor incerca sa se apere si astfel nu veti avea rezultatul dorit. Nu trebuie sa criticam oamenii, astfel ei nu vor lucra la potentialul lor maxim, sub critica nimeni nu se poate concentra. Mai degraba apreciati oamenii pentru ceea ce fac.

Ne putem intreba, din cand in cand, daca nu intalnim mai adesea dorinta de a critica decat compasiunea, si tendinta de a judeca decat bunavointa, in mediile de socializare. Fara indoiala, comentariile sarcastice sunt interesante. Cu atatea oportunitati de a ne face auziti, multe persoane tind sa faca uz in mod rautacios de dreptul lor la replica, atunci cand cineva greseste, retragandu-se la adapostul dreptului de a pastra tacerea atunci cand ele sunt cele care gresesc. (…) Cu totii avem o dorinta innascuta, nepotolita, de a ne simti pretuiti, de a sti ca suntem valorosi si importanti pentru ceilalti. Cu toate acestea, a spune acest lucru unii despre altii este una dintre cele mai mari provocari cu care ne confruntam.

Cel mai rapid mod de a castiga noi prieteni? Dale Carnegie da ca si exemplu – cainii – care sunt cei care, parca, au un fel de “instinct divin”. Chiar daca iesim 2 minute din casa sau lipsim de acasa 2 saptamani, cainii ne intampina de fiecare data cu o bucurie iesita din comun. Astfel, invatam de la caini ca iti poti face mai multi prieteni in cateva minute, daca esti interesat in mod sincer de ei, decat iti poti face in cateva luni, incercand sa-i faci pe ceilalti sa fie interesati de tine. Este singurul mod durabil pentru a-ti face prieteni – sa fii interesat de ei.

Omul care nu se intereseaza de cel de langa el este cel care are parte de cele mai mari dificultati in viata si care le provoaca cele mai multe suferinte altora. De la astfel de oameni izvorasc toate esecurile umanitatii.

Alfred Adler

Multi uitam sa zambim sau folosim emoticoanele prezente in loc sa zambim, dar zambetele sunt libere si au o capacitate uimitoare de a-i face pe ceilalti sa se simta minunati. Zambeste in tot ceea ce faci. Brent Cole da ca exemplu 2 filmulete de pe Youtube in care zambetele emit un mesaj pe care il primim cu drag: https://youtu.be/EGFZUbRfyPs si https://youtu.be/HttF5HVYtlQ.

Cel mai bun mod de a intretine o conversatie este de a asculta, sa fii interesat de ceea ce au de spus oamenii; de multe ori oamenii nu au nevoie de un partener de conversatie distractiv, vor doar pe cineva care sa-i asculte. De asemenea, iti poti face prieteni vorbind despre lucrurile pe care le iubesc mai mult, despre ceea ce-i intereseaza si astfel ei se vor simti apreciati si ne vor pretui si pe noi. Trateaza oamenii in felul in care dorim sa fim tratati, pentru ca ne place sa ne simtim importanti la fel ca toti ceilalti oameni. Daca ii putem face pe oameni sa se simta importanti intr-un mod sincer, atunci vom castiga toti prietenii la care am putea visa.

(…) intr-o era in care numarul de mesaje se multiplica in fiecare zi, doar foarte putine conteaza cu adevarat. Pentru a ajunge o persoana influenta, asigurati-va ca mesajul dumneavoastra este important pentru ceilalti. (…) Faceti-i intotdeauna pe oameni sa se simta un pic mai bine si veti fi surprinsi de persoana care veti deveni si de locul pe care veti ajunge sa il ocupati.

Atunci cand ne certam cu cineva, trebuie sa incercam sa evitam argumentele ori de cate ori putem, indiferent daca castigam sau pierdem argumentul, tot pierdem, iar cealalta persoana se va simti umilita sau va incerca sa-si consolideze pozitia.

Nu trebuie sa le spunem niciodata oamenilor ca au gresit. Arata respect pentru ceea ce spun oameni, nu jigni si nu umili. Singura modalitate de a garanta sfarsitul unei interactiuni sau chiar a unei prietenii este sa-i spui unei persoane ca se insala. Dar daca gresesti tu, recunoaste repede, imediat pentru ca atunci cand luptam, nu obtinem nimic, dar daca cedam putem obtine mult mai mult decat ne-am fi asteptat. Atunci cand recunoastem ca gresim, oamenii incep sa aiba incredere in noi si incep sa empatizeze cu modul nostru de a gandi.

Atunci cand initiem o discutie trebuie sa incepem pe un ton prietenos si astfel oamenii vor fi mai receptivi, mai aproape de a se ralia la modul nostru de a gandi.

Prietenia naste prietenie. Suntem inclinati sa fim de acord cu o persoana sau sa vedem lucrurile din perspectiva ei, daca simtim un sentiment de prietenie fata de aceasta. Dimpotriva, daca vedem ca cineva este prea ocupat, repezit sau neinteresat sa se poarte frumos cu noi, tindem sa afisam acelasi comportament. Acesta este un obstacol greu de depasit, fie ca ne aflam la o prima intalnire, fie ca stam de vorba cu un om pe care il cunoastem de mult timp. Cand vine vorba de initierea unei conversatii, nimic nu este mai eficient pentru o buna intelegere decat folosirea unui ton amabil si binevoitor, chiar daca interlocutorul este un izvor de enervare, frustare sau furie.

Incercati sa priviti lucrurile si din punctul de vedere al celuilalt. Nu spuneti niciodata cuiva ca greseste, ci mai degraba duceti-i acolo unde ne-am dorit pentru ca acea persoana va va da dreptate. Oamenilor nu le place sa ne asculte lauda, le place sa vorbeasca singuri; lasa-i sa rationalizeze si sa vorbeasca despre idee pentru ca rezultatul este mai bun daca vine dupa o rationalizare.

In ultima parte a cartii, Brent Cole traspune in prezent ideile din How to Win Friends and Influence People referitoare la cum sa devii un bun lider si sa ajuti oamenii sa se dezolte.

Prima responsabilitate a unui lider este aceea de a defini realitatea. Ultima, este aceea de a spune multumesc. Intre cele doua, liderul este un servitor.

Max DePree in Leadership is an art

Pentru a fi un lider excelent trebuie sa incepi conversatiile intr-o nota pozitiva pentru a nu crea acel sentiment de crispare in randul angajatilor sau a clientilor, dar si in relatiile personale aceasta regula ar trebui sa se aplice. Oamenii sunt mult mai deschisi atunci cand ii lauzi si ii apreciezi, decat atunci cand ii critici si conduci ca un lider cu pumnul de fier.

Daca incepeti conversatiile cu exprimarea laudelor si a aprecierii, veti reusi sa-i ajutati pe angajati sa fie mai productivi, pe vanzatori sa fie mai implicati, iar pe prieteni si pe membrii familiei mai dornici sa va inteleaga punctul de vedere. O perspectiva pozitiva indreapta intotdeauna interactiunile intr-o directie pozitiva.

Toti gresim – Errare humanum est… – si lider si persoana obisnuita. Atrage atenția asupra greselilor facute intr-un mod indirect si astfel oamenii ne vor aprecia si vor avea mai multe sanse sa se imbunatateasca. Atunci cand gresim ca lider, trebuie sa ne recunoastem si sa vorbim de greseli, si nu sa criticam pe celalalt pentru a evita bariere defensive. Atunci cand ne recunoastem greselile, increderea se dezvolta de la sine.

Cum a aplicat Carnegie acest principiu, in cazul nepoatei si noii sale asistente, Josephine? Tinand cont de lipsa ei de experienta si amintindu-si cum gresea si el cand avea aceeasi varsta si experienta. “Ai facut o greseala”, Josephine, a inceput el, “dar Dumnezeu stie ca nu este mai grava decat multele greseli pe care le-am facut si eu la viata mea. Judecata clara vine odata cu experienta, iar tu esti mai buna decat eram eu la varsta ta. Am facut atat de multe prostii eu insumi, incat nu-mi vine sa te critic nici pe tine, nici pe altcineva. Dar nu crezi ca ar fi fost mai intelept sa fi actionat altfel?”

Ordinele nu sunt bune in relatia cu angajatii; mai degraba punem intrebari, oferim sugestii si astfel increderea lor va spori si vor dori sa invete rapid din greselile lor. Rezultatul ar fi schimbarea moralului angajatilor si o crestere a dorintei de depasire a propriilor limite.

Punand intrebari, nu numai ca veti face ordinele mai acceptabile si veti reduce resentimentele, dar veti stimula si creativitatea si ideile inovatoare in rezolvarea problemelor imediate. Oamenii sunt mult mai tentati sa urmeze o cale noua, daca au sentimentul ca au participat la trasarea acesteia.

Incurajati si laudati fiecare imbunatatire si progres, dati impresia ca orice greseala poate fi indreptata. Omenii adora laudele si admiratia. Atunci cand criticati, abilitatile se vor periclita, dar atunci cand incurajati, abilitatile vor inflori. Oamenii vor lucra cu mai multa ardoare daca cred ca pot fi mai buni.

Daca vrem sa devenim lideri mai buni si mai eficienti, trebuie sa invatam sa ne incadram dorintele noastre cu ale celorlalti.

In era si spatiul digitale, caracterizate de accesul liber la informatie si comunicare frecventa, principiile superficiale care dominau activitatea in mediul corporatist au scazut dramatic din importanta si au fost inlocuite de principiile de baza ale relatiilor interumane. In prezent, daca nu stiti cum sa va faceti prieteni si sa ii influentati pe cei din jur in mod autentic si pozitiv, veti intampina dificultati nu doar in adaptarea la ritmul unei piete guvernate de consumator, ci si in pastrarea angajatilor.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Drepturi de autor!
%d blogeri au apreciat: